Rondreis Zuid Amerika

Rio de Janeiro & Carnaval!

Ons laatste verhaaltje hebben we geschreven in Floripa. Hier zijn we ook gebleven voor de rest van de week. We hebben heerlijk gewerkt aan ons bruine kleurtje aan het strand en ook hebben we onze vrienden uit Montanita, Anjo en Tim, weer gezien!

Na Floripa zijn we met de bus naar Rio de Janeiro gegaan! Hier ging ons grote carnaval avontuur beginnen! De maandag van aankomst begon al leuk! Astrid (een vriendinnetje van Kitty) gaat reizen in Brazilie en was dus ook in Rio! Meteen afgesproken en het was heerlijk om elkaar weer te zien! Zij zat er al 2 weken dus ze kon ons mooi meenemen naar het strand van Copacabana. ´S avonds hebben we dan ook heerlijk bijgekletst en gegeten in Astrids hostel!

Omdat vrijdag de carnaval begon wilden we voor de carnaval wat dingen zien in Rio. Zo zijn we dinsdag naar Christ de Redeemer geweest! Het geweldig grote Jezus beeld dat boven de enorme stad uitsteekt. Daar aangekomen moesten we een treinkaartje kopen om boven op de berg te komen. De kaarten voor de volgende treintjes waren al uitverkocht en dus moesten we nog 3u wachten op ons treintje. We besloten in de tussentijd naar de Botanische tuin te gaan. Dus 10 minuutjes later stonden we in een mooie tuin en waren we op zoek naar een waterval die we uiteindelijk niet gevonden hebben! Ongeveer een uurtje voordat de trein ging de bus terug gepakt, maar deze bus bleek een andere te zijn dan de heenweg. Op de heenweg hebben we er 10 minuten over gedaan en tijdens de terugweg waren we na 45 minuten nog steeds niet dicht bij ons treintje. Halverwege er dus uitgesprongen en als een gek een taxi genomen. Ondertussen hadden we nog 10 minuten om de trein te halen en onze taxichauffeur had natuurlijk alle tijd van de wereld en maakte nog een extra rondje. Gelukkig rijden hier de treinen op Braziliaanse tijd en vertrok ons treintje 10 minuten later dan gepland. Onderweg heerlijk Guus Meeuwis gezongen en toen genoten van een prachtig uitzicht over Rio! Wat een groot beeld ook! Na een hele fotosessie weer naar beneden en de dag afgesloten in een leuke samba tent genaamd Melt.

De volgende dag moesten we nog even een hostelwissel doen naar het hostel waar we tijdens de carnaval zouden verblijven. Heerlijk om weer even een prive kamer te hebben. ´S middags zijn we samen met Hegel (colombiaanse vriend die Astrid al eerder ontmoet had) en Astrid naar de trappen van Selaron geweest. Deze trappen waren bedekt met allemaal verschillende tegeltjes vanuit de hele wereld. Zoals wel verwacht ook veel uit Nederland. Na het beklimmen van de 220 treden (tja Kitty moet wat te doen hebben) zijn we nog even carnavalsinkopen gaan doen. Erg leuk wat je allemaal kunt kopen en een uurtje later waren we nepwimpers, duivelsoren en 2 maskers rijker! Die avond hebben we ook besloten toch maar kaarten te kopen voor het Sambodromo waar de grootste optocht van Rio plaatsvindt en die je ook altijd op tv ziet. Via de vader van Kitty kwamen we in contact met Rodrigo (die een touroperator heeft in Rio) die voor ons kaarten kon regelen dus dat was mooi meegenomen. Hij kwam ze nog brengen ook!! ´S avonds weer een heerlijk straatfeestje gehad en heeft Kitty nog even haar trompetkunsten vertoond. Paloma Blanca viel goed in de smaak net als I want to Break free haha!

Donderdag zijn we naar Pão de Açúcar (suikerbrood in het NL) geweest. Dit is een berg waarvan je ook uitzicht hebt over heel Rio maar dan vanaf de andere kant. Je kijkt ook erg mooi op het Christ beeld! Eerst een dagje aan het strand gelegen en toen naar boven met een gondeltje. Het uitzicht was weer super mooi en de zonsondergang zou ook mooi geweest zijn als er niet zo veel wolken hadden gehangen... haha! Jezus was even een spookje met al die wolken om zich heen! Die avond zijn we naar Lapa gegaan, de uitgaansbuurt van Rio. Hier hebben we samen met Rodrigo en zijn vrienden gefeest in een Forro dansbar! De Forro is een typische Braziliaanse dans. Het mooie van Forro is, dat als je niet kunt dansen je toch mee kunt doen omdat de mannen hier het zo goed kunnen. Ze slepen je gewoon alle kanten op en je hebt geen keus het fout te doen haha!

Vrijdag was de grote dag! Carnaval begon! Vol enthousiasme maar nog een beetje bescheiden zonder outfit gingen we naar een Bloco (een optocht van een brass/dweilband waar alle mensen bij meelopen en dansen) in de wijk Santa Teresa. Onderweg toch maar een klein outfitje gekocht en zo stonden we als twee konijnen met staart en al te kijken naar de ongelofelijke hoeveelheid mensen op straat! Wat een feest! Je moet je even voorstellen... De Deurdweilers lopen op straat te spelen en IEDEREEN feest, zingt en loopt mee door de straat! Bomvol was het! ´S avonds waren we uitgenodigd bij een vriend van Rodrigo die zijn 30everjaardag vierde met een BBQ. Dus wij in ons konijnen outfit daarheen, want ja... het begon om 6u en wij hadden geen tijd meer om om te kleden. Daar aangekomen (rond 7u) bleek het 6u Braziliaanse tijd te zijn (iedereen kwam rond een uur of 8/9) en was er niemand verkleed haha! Toch vond iedereen het wel leuk dat we er als konijntjes bij liepen ;)! Daarna zijn we weer naar Lapa gegaan en hebben we nog wat lekkere Caipirinha´s (typisch Braziliaanse cocktail) gedronken.

Op zaterdag kwamen Tim en Anjo aan in Rio. Zij hadden een appartement geboekt en wij konden bij hen slapen. Mooi want dat was een stuk goedkoper, gezelliger en op een betere plek! ´S middags zijn we weer naar een Bloco gegaan. Naar Banda de Ipanema. Dit is één van de beste dweilbands uit Rio. Jeeeeeejtje wat een feest weer! Super veel mensen en veel mensen ook echt heel mooi verkleed! Na de Bloco weer naar Lapa gegaan en daar de avond afgemaakt! Het leuke was, dat we met veel Nederlanders waren (Anjo, Tim, Astrid en wij) maar ook dat we iedereen waarvan we wisten dat ze naar Rio gingen tijdens carnaval (mensen die we tijdens onze reis ontmoet hebben) tegen kwamen. Bizar, want Rio is zooooo groot!

Na de super gezellige nacht in Lapa hebben we zondag vooral niks gedaan. ´S avonds stond namelijk de optocht in het Sambodromo op de planning. Deze optocht is niet een optocht zoals je ziet in Nederland, maar veel groter!! Er deden die avond 7 samba scholen mee. Elke school maakt zijn eigen optocht en er lopen per school zo’n 5000 mensen mee. Je kunt je wel voorstellen hoe ontzettend groots dat is! De hele parade duurde dan ook de hele nacht! Het was echt super indrukwekkend! Niet normaal hoe mooi de wagens en de costuums zijn! Tijdens elke parade werd het liedje van de samba school gedraaid. Steeds weer opnieuw en dat 1,5 uur lang haha (we konden bijna in het Portugees meezingen)! Bij de 7eparade waren we helemaal op en zijn we moe maar zeer voldaan om 8u ´s ochtends ons bedje ingedoken.

Een hele dag slapen met carnaval kan natuurlijk niet dus ´s middags zijn we door gegaan naar de volgende Bloco. Ditmaal met reggae muziek! Super leuk en deze keer was er ook een dansgroep bij. Nog even op het strand gezeten lekker tussen de homo’s die hun mooie (te) kleine zwembroekjes showden aan elkaar! Prachtig om te zien en we werden even lekker met rust gelaten haha! Het is hier namelijk normaal om gewoon op straat voorbijgangers proberen te zoenen. Soms letterlijk de mannen van ons af moeten slaan haha! Een hilarisch momentje deze dag: Kitty werd in het ene oor gevraagd of ze met een vrouw wou kussen en in het andere oor of ze met een man wou kussen. Wie kan nou zeggen dat ze versierd is door een man en vrouw tegelijk??

Dinsdag was de laatste dag van carnaval en die hebben we weer met Banda de Ipanema afgesloten. Aan het begin van de route stond een kar van de band. Wij natuurlijk vragen of we tijdens de optocht niet mee konden rijden. En dat mocht. Echt super grappig! We kregen op die kar een kartonnen handje in de vorm van het ‘like’ teken op facebook. De achterkant van dit handje was rood en als je het duimpje naar beneden hield stond er dislike! Wat een geweldige uitvinding was dit! Tijdens de hele optocht alle mannen (en ook vrouwen) die ons wilden versieren en zoenen ‘gedisliked’! Dit leverde echt hilarische momenten op! ´S avonds zijn we weer naar Lapa gegaan om de carnaval af te sluiten met een band die Engelse nummers in een Samba-jasje stak! Erg leuk, want eindelijk konden wij ook een keer de muziek meezingen!

Carnaval was echt een geweldige belevenis hier! Samengevat kunnen we zeggen:

Nepwimpers, duivelsoren en konijnen outfitjes vallen in de smaak bij man en vrouw, er zijn veel travestieten, er is super veel naaktheid (tja tis ook warm), overvolle bussen en metro’s met zingende en verklede mensen, gezellige boel, gekkenhuis, veel samba, versierd worden door mannen en vrouwen en als laatste het standaard gesprek:

Waar kom je vandaan? Hoe heet je? Wil je zoenen?

We hebben enorm genoten en precies vandaag over 2 weken vliegen we weer naar Nederland. We willen natuurlijk wel even super bruin aankomen dus de komende weken gaan bestaan uit strand strand en nog eens strand! Oh ja.. en Salvador!

De foto’s kunnen we nu helaas niet meer plaatsen. Dus jullie moeten helaas wachten tot we thuis zijn, want ook onze cardreader zijn we verloren.

dikke kus!!!

José

Hee lieverds, wat een feest om jullie verhaal te lezen! We worden zo ongeveer meegezogen in jullie belevenissen en feestgedruis. We kunnen ons zo goed voorstellen hoe bijzonder het carnaval daar is. Geweldig!! Jullie vragen wel wat van ons hoor: nog wachten op de foto's! ;(
Verder blijft het blijft: toch nog een keer een verkeerde bus gepakt en (gelukkig) kwam het toch weer goed!!
Meiden, geniet nog van de laatste twee weken. En ja, 'hard werken' aan jullie kleurtje: dat gaat vast goed komen.
Veel plezier en geniet!!

Dikke kus en knuf van ons allemaal.
xxx José

José

Ik bedoel natuurlijk dat het verder leuk blijft (ipv 2 x blijft). Ik heb geen excuus, ik heb geen neut op!!

M.J.de graaf-Buunen{Inske}

Meiden,ze zeggen wel eens"wie veel reist,kan veel verhalen".Nou dat kunnen jullie.
En leuk om in een ander land de carnaval te beleven.Zéker dáár. Want dat is in Nederland ook wel op tv geweest,hoe uitbundig het daar gevierd wordt.
Ik wens jullie nog mooie weken toe, en een goede terugreis. Want heelhuids en gezond weer terug,is veel waard.Met héél veel belevenissen in jullie hart.Gr.M.de Graaf-Buunen

cor

Hallo meiden,

Wat een mooi verhaal. We hadden gelukkig al wat gehoord van het carnaval in Rio en daaruit klonk al dat het erg indrukwekkend is. Nou dat geloof ik zeker. Ik zie graag de foto's van jullie hiervan. En het Sambodromo zal een super belevenis zijn geweest. Ik vind Sittard al veel met de loopgroepen van honderden scholieren, maar een school met 5.000 personen is wel heel bijzonder.
Wij hebben de carnaval er ook opzitten. Het was voor ons weer als vanouds. Erg gezellig dus met de groep en de kinderen weer volop vermaakt in de Kinkel. Woensdag de boel weer opgeruimd en vandaag weer werken.
Het Christus beeld lijkt mij ook erg mooi en erg groot. Ben benieuwd hoe het eruit ziet met de wolken eronder.
Nu de laatste weken nog even luieren en nog genieten van de Braziliaanse stranden en dan verwelkomen wij jullie op 9 maart op Schiphol. Geniet nog van de komende tijd.

Veel plezier en veel liefs
Cor

Wilma De Wit

Dag Kitty
jullie verhaal over carnaval , heerlijk enthousiast. Jammer dat er nog geen foto's van te zien zijn. krijgen we die nog in NIjmegen te zien?? Ik heb aan je gedacht. Jammer dat ze het caranaval over moet slaan dit jaar. Maar dat is natuurlijk helemaal niet het geval en ook dat je nog jouw trompetkunsten hebt kunnen laten horen. Ik kan me voorstellen dat ze met jullie plezier hebben daaro.
geniet nog en we horen van je als je weer in Nederland bent. Groeten Wilma De Wit

mama

Lieve meiden !

Wat geweldig dat jullie zo enthousiast zijn over het Braziliaanse carnaval. Het is het grootste in de wereld en het is natuurlijk geweldig dat jullie dat hebben meegemaakt ! Fijn dat wij tijdens deze dagen goed op de hoogte werden gehouden ! Al die indrukken en belevenissen: dat nemen ze jullie nooit meer af !
Geniet nog van de laatste weken ! Ik ga me hier voorbereiden op de coctails: ik krijg nu wat inspiratie.
Doe voorzichting, blijf genieten en veel suc6 met alles !
Veel liefs uit Bemmel

oma en opa utrecht

Hallo lieve dames,
Dit kunnen ze jullie nooit meer afnemen.!!!
Een carnaval in Rio meemaken kan niet iedereen zeggen.
Het zal nog lang in jullie geheugen blijven.
Het was weer een leuk verhaal.
Geniet nog van de laatste 14 dagen en tot ziens op Schiphol.
We verheugen ons erop om jullie weer te zien.
Doe voorzichtiog en veel liefs.
Dikke knuffel van ons.

Melanie

Ge-wel-dig verhaal! De carnaval had ik graag nog even meegepakt met jullie... In aus kennen ze gewoon geen carnaval, hoe bizar is dat! Geniet nog flink van die laatste 2 weken!! Echt hoe snel is die reis wel niet gegaan... En in juni kom ik bij jullie partyen in NL :) Jeah! X

Marielle

Hoi dames,
Heerlijk carnaval verhaal. Hoe moet dat nu in de toekomst. Bemmel kan hier echt niet aan tippen.
Het verschil zul je altijd zien. Of je moet af en toe terug gaan. Geniet nog maar fijn. Hier is het bijna lente,met miezer regen. De vakantie is ook voorbij, helaas, met logeerpartijtjes, schaatsen, film kijken en laat naar bed.
Voorzichtig de laatste 2 weken en ik zal jullie verhaal vreselijk missen. Heerlijk om te lezen, foto's kijken, heerlijk om bij weg te dromen. Ook de reactie's.
Groeten Marielle

Fanny

Hey meiden,
wat leuk om jullie verhalen weer te lezen en wat zijn jullie toch een gezellige party gangers!!! Geniet er nog even heerlijk van daar en ik hoop jullie zeker in nederland weer te zien!!!
xxx

Lieke

Wat een topfeest en gezelligheid!!!! Geniet nog ff voor je weer met beide benen op Nederlandse grond staat..... Kus!

Kenneth

Hallo meiden,

Jammer dat het er alweer bijna op zit. Je kunt je reis niet mooier eindigen dan met een knalfeest. Carnaval in Rio. Meiden, ik ben jaloers. Ik ben niet zo'n carnavalganger, maar dit wil niemand missen. Nu nog even uitrusten en bijkomen op de Braziliaanse stranden en dan.....weer terug naar huis. Wij kunnen niet wachten om jullie weer te zien!

Nog even een nieuwtje uit Holland (Oostenrijk). Joey is voor het eerst een week op wintersport geweest. Lekker snowboarden. Hij vertrok vrijdag en komt morgen (zaterdag een week later) weer thuis. Helaas voor hem brak hij afgelopen donderdag z'n pols. Ach ja, dat kan gebeuren.

Dikke kus
Kenneth

je zus

Veel plezier de laatste dagen!!!

tot snel

Amanda ten Brink

Wou chicks, wat maken jullie toch een geweldige dingen mee! Geniet er nog eventjes van! K geniet iig heel erg van jullie verhalen en fotos, wauw! Liefs, Amanda