Rondreis Zuid Amerika

El Calafate, Puerto Natales, Punta Arenas, Ushuaia

Nieuwe blog 16 dec:  Jaaa hier weer een nieuw verhaaltje van onze kant! We zullen proberen het deze keer wat korter te houden haha! We doen ook zo veel ;-) Zoals gezegd hebben we in El Calafate een ice trekking gedaan op de gletsjer Perito Moreno (een gletsjer van 60m dik en 5 km lang) super groot dus! Eerst gingen we de gletsjer van de voorkant bekijken, er waren allemaal bruggetjes om de gletjer heen! De gletsjer schuift elke dag 1 tot 2 m op! Hij is dus altijd in beweging en je hoort het ijs kraken en ziet de grote blokken in het water vallen wat een oorverdovende knal oplevert! Helaas is het niet gelukt dit op film te krijgen maar wel op foto! Na t bekijken van de voorkant was het tijd om met de boot naar de gletsjer te gaan, de ijsschoenen aan te doen en een wandeling op de gletsjer te maken! Echt super mooi wat je dan ziet! Diepe gleuven met helder blauw ijs! De wandeling werd afgesloten met een glaasje wiskey met ijs van de gletsjer!  Na deze trip was het tijd voor de volgende plaats in patagonië... Puerto Natales! We kwamen savonds rond een uur of 11 aan in ons hostel wat we geboekt hadden. Toen we daar binnen kwamen stonden er te veel israeliers in een te kleine ruimte ons aan te kijken. Gelukkig had de eigenaar al bedacht dat wij wat meer ruimte en minder israeliers wilden dus werden we verplaatst naar het hostel van zijn zus! Stukke beter en goedkoper dan we verwachtten!  In El Calafate hadden we twee Nederlanders leren kennen die toevallig ook in Puerto Natales waren. Savonds dus even heerlijk een drankje gedaan wat uiteindelijk toch iets later werd dan we wilden. De volgende dag stond namelijk een 2 daagse hike in Torres del Paine op de planning! Toen we snachts weer bij de deur van het hostel kwamen zat deze dicht! We konden ons hostel niet meer in! Dus maar gaan roepen, steentjes gooien, eigenaar in andere hostel wakker proberen te maken en uit eindelijk konden we dan toch naar binnen.  Na veel te weinig slaap onze backpack weer bepakt met tent en slaapspullen voor onze hike. Normaal gesproken kun je in Torres del Paine een route lopen die op de kaart eruit ziet als een 'w'! Door de brand konden we nog niet eens een 'u' lopen. Wel genoeg dachten wij want we hadden in El Chalten ook al flink gehiked. We zijn naar de torres gewandeld (3 grote rotsblokken die als torens naast elkaar staan)! Natuurlijk liepen wij bij het eerste paaltje al de verkeerde kant op haha! Tijdens de wandeling konden we het vuur ruiken wat verderop in het park nog steeds niet helemaal uit is.  Na 3,5 uur lopen kwamen we aan bij de camping (waar we natuurlijk ook eerst verkeerd liepen haha)! We gingen de torens bekijken bij sunrise dus we hebben lekker gechilled en zijn vroeg ons bed in gegaan! Natuurlijk ging de rits van de tent weer kapot zodat we een koude nacht hadden! Sochtends om kwart over 4 (verslapen want eigenlijk moesten we al vertrekken om de sunrise te halen) snel opgestaan en de berg beklommen naar de torens! Super stijl was het en sochtends ook best zwaar! Halverwege nog getwijfeld om te blijven staan want de zon zou de rotsen om 5.30 raken en wij waren best laat. Toch besloten om door te lopen in de hoop nog op tijd te zijn voor de beloofde onvergetelijke sunrise met rode rotsen door de zon!  En we hebben het gered hoor! Zelfs nog even moeten wachten en het was steenkoud! Na een half uurtje wachten kwam de zon en het was echt mooi om te zien. Helaas waren de rotsen niet zo rood als beloofd maar dat mocht de pret niet drukken! Na een klein uurtje weer naar beneden gelopen om vervolgens nog even te kunnen slapen... Na dit dutje alles weer inpakt en aan de 3,5u durende terugweg begonnen! Eenmaal aangekomen bij het begin van het park moesten we een shuttle nemen die ons bracht naar de plek waar de bussen vertrokken. Natuurlijk zagen wij de bus net voor onze neus weg rijden. We hadden 3 opties: 1,5 uur lopen (pffff nog meer), op de volgende bus wachten (met kans de aansluiting te missen en dus ook dus bus naar punta arenas die we savonds zouden nemen) of liften en de bus zeker halen. Wij kozen voor t liften en bij de tweede auto was het raak! Heerlijk in de achterbak van een 4x4 uitwaaien en alle bussen halen!  Savonds kwamen we aan in punta arenas! We hadden wilde plannen! Walvissen zien, pinquins kijken en Kitty's verjaardag vieren! Helaas waren alle walvistours volgeboekt (bijna onbegrijpelijk want je betaalde bijna 1000 euro voor een tour van 3 dagen). We besloten om de volgende dag naar Zona Franka te gaan. Dit is een groot tax free winkelcentrum! Volgens de lonely planet ben je niet in Punta Arenas geweest als je hier geen bezoekje hebt gebracht. Het was best leuk maar wat ons betreft niet veel meer dan een combinatie van kronenburg en de woonboulevard in Arnhem. Ook de prijzen waren niet veel lager dan in NL!  19 januari was de verjaardag van Kitty. Dit was in het hostel ook niet onopgemerkt gebleven door de slingers die Liset had opgehangen. Ook hier weer alleen maar Israeliërs die als traditie hebben de jarige de lucht in te tillen het aantal jaren dat je wordt plus 1 keer extra voor het volgende jaar. Jaja daar ging Kitty! Om 12u snachts met stoel en al 27x de lucht ingetild door 6 Israelische mannen! Super grappig! Ook de eigenaar had een verrassing: een gratis nachtje slapen! Altijd leuk! Ook kreeg ze een overheerlijk broodje met ketjup en een kaarsje ;-)! Daarna nog tot de late uurtjes de kroeg in geweest! Op de dag zelf heerlijk geskyped met thuis, taart gegeten en gechilled want savonds stond de pinguintour op de planning. Deze was leuk maar niet heel heftig. Eerst twee uur op een boot naar t eiland, daar een uur in de kou pinguins kijken (die overigens super leuk en grappig zijn) en daarna weer 2u terug met de boot.  De 20e vroeg vertrokken met de bus naar Ushuaia! De meest zuidelijkste (grote) stad van de wereld. Bij de bus aangekomen bleek deze vol Nederlanders te zitten! Je komt ze ook overal tegen!! Savonds zijn we met onze Israelische vrienden op stap geweest en hebben we ook in Ushuaia een sunrise gezien ;-)! De volgende dag gebruikt als regeldagje.. Wat kunnen en willen we doen , t is hier zoooo duur en de bodem van de portomonnee komt al in zicht :-(. We wilden gaan kayaken met zeeleeuwen op the beagle channel maar door te veel wind was dit helaas niet mogelijk. Dus besloten cultureel te doen en naar het gevangenismuseum te gaan. Wij zijn allebei niet zo heel erg van de geschiedenis maar we hebben ons wel vermaakt met leuke fotos maken ;-)! De 23e was het tijd voor de verjaardag van Lisette! We hadden een heerlijke fles likeur 43 gevonden om dit te vieren en we zijn heerlijk sushi gaan eten. De eigenaar wist van Lisets verjaardag dus kreeg ze een heerlijke brownie als toetje! Daarna weer naar t hostel om om 12u de likeur open te maken en te proosten! Helaas gooide de bewaker van het hostel roet in het eten en hebben we het feestje doorgezet in de Pub! Erg gezellige avond gehad! De volgende morgen werd Liset ook traditioneel 23x omhoog getild en hebben we de rest van de dag geskyped, gechilled en natuurlijk een super lekker taartje gegeten!  We hadden toch nog even gekeken of er ergens anders een mogelijkheid was om te kayaken. Uiteindlijk een tour geboekt naar national park Tierra de Fuego. We hebben eerst 3 uur gehiked langs the Beagle Channel waarna we een super lekker lunch hadden! Wijn, kaasjes, worst en heerlijk kip napolitana stonden al op ons te wachten! Daarna de boot in gegaan om over de lakes te varen in het park. Eerlijk gezegd was dit in het begin een beetje duf omdat er nauwelijks stroming stond en je weinig hoefde te doen om vooruit te komen. Wat het dan weer hilarisch maakte is dat we een soort attractie waren voor een steeds weer opnieuw langsrijdende bus met touristen! Haha ze hebben nu denk ik heel veel fotos van ons. Het laatste gedeelte was eindelijk met meer actie! Een stukje Beagle Channel met vette tegenwind en tegen de stroming in peddelen! Echt leuk!  Op dit moment zitten te wachten op ons vliegtuig naar Buenos Aires! Heel veel zin in! Patagonië was super mooi, maar we zijn wel weer toe aan een goede stad met heerlijk weer!!  Dikke kus ons! Ps. Thx voor alle felicitaties voor onze verjaardagen! Echt heel fijn en leuk om zo veel van thuis te horen als je op je verjaardag zo ver weg zit! Ps2. Even geen fotos want de snoer (de 2e inmiddels) van onze laptop is weer stuk en hij gaat dus nu ff niet aan. Dus kunnen geen fotos op de computer zetten of uploaden!

Margot

Zo..het zuidelijkste puntje van Z-Amerika is dus ook weer van jullie to-do lijstje afgestreept.
Hebben jullie nog de nijmeegse vierdaagse in de planning staan als jullie terugkomen? Jullie lopen zo veel dat dat volgens mij met twee vingers in de neus moet kunnen ;)

Veel plezier in Buenos Aires!

xx

José

Hola chicas,

Nou ja, kórt verhaaltje?! Gelukkig niet: super om te lezen. Jullie zijn me ook een stel: 2x verkeerde kant oplopen, te laat opstaan voor de sunrise, bus gemist en daardoor bijna allerlei mogelijke aansluitingen, deur van het hostel op slot....
Ik krijg visioenen dat jullie met wapperende haren en giebelend van de ene berg naar de andere rivier rennen en.. uiteindelijk komt het allemaal goed! Op tijd voor de sunrise, op de berg goed uitkomen en een lift en uiteindelijk toch ook het hostel in! Jullie laten een heel spoor na in dat continent!!!!
Jullie genieten volop. De foto's van de gletsjer waren fenomenaal!! Gauw (zodra het kan) uploaden op jullie site. Have fun en blijf genieten!! Veel plezier in BA.

Liefs en xxxx van ons voor jullie allebei!

mama Carola

Lieve lady's

Geweldig, weer een verhaal van jullie. Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig op facebook erg goed op de hoogte blijf van jullie belevenissen. Maar natuurlijk super om het zo in een compleet verhaal (en zelfs nog uitgebreider) te lezen ! We hopen weer snel jullie foto's te bekijken. Als ik enkele foto's zie denk ik wel een klein beetje: oké ik zie de -spannende - foto's: ze hebben het achter de rug....... (ik blijf een bezorgde moeder he) In Argentinie zal er toch wel een nieuw kabeltje te koop zijn ? Want....jullie hebben net foto-ruimte cadeau gekregen van Leo en Kenneth.... dus plaatsen die foto's !
Wat genieten jullie enorm en wat zien jullie veel van Zuid Amerika ! Helemaal TOP. Nu op weg naar Buenos Aires ( helaas een vertraging van 2 uur >>> ja, gelezen op FB). Geniet van die stad, doe voorzichtig en veel suc6 met alles. Heerlijk om jullie op skype weer gezien te hebben met de verjaardagen !
Dikke kus vanuit Bemmel.

Cor

Hallo meiden,

Weer een mooi verhaal. En volgens mij lezen we nog maar een fractie wat jullie zoal meemaken.
Je verjaardag op het zuidelijkste puntje vieren lijkt me toch heel leuk. Zo dicht bij de zuidpool, maar er net niet komen.
José heeft helemaal gelijk als ze het heeft over net niet en net wel en alles komt op zijn pootjes terecht. Het lijkt wel of jullie uit Bemmel komen en of jullie hier ook zijn. Bij de Piejassen is het ongeveer net zo. En natuurlijk kotm altijd alles op zijn pootjes terecht.
Meiden geniet nog van de komende (warmere) tijd. Wij gaan hier volgende week de koud in. Er wordt geroepen dat het wel -10 graden kan worden. (Eerst zien dan geloven!) We horen binnenkort wel weer van jullie. Een gode vliegreis en BA here we come.
groetjes,
papa

oma en opa utrecht

Hallo avontuurlijke dames,

Weer met grote interesse en volle aandacht jullie verhaal gelezen.
Altijd weer leuk als er een verhaal van jullie binnenkomt.
Kijk de komende tijd eens wat beter en goed op de klok,
dan komen jullie niet voor zoveel verrassingen te staan.
Net op tijd, iets te laat of helemaal te laat.
Maar uiteindelijk komt het toch bij jullie wel weer goed.
Dat geluk hebben jullie steeds.
Fijn dat we jullie op skype hebben gezien.
Geniet nog van alle leuke dingen die jullie nog gaan
doen. Heel veel plezier en een dikke kus voor jullie beiden. En voor Lisette, zoals altijd een dikke knuffel.
Oma en Opa.

Kenneth

Hallo meiden,

Ook nog maar even zo....VAN HARTE GEFELICITEERD! Wel gek om op je verjaardag weg te zijn, maar gelukkig heb je alle moderne technieken om toch contact te hebben. Ik heb weer genoten van jullie verhaal (zoals altijd). Zoals Cor al zei, gaan we hier een weekje kou krijgen.....onze winter duurt waarschijnlijk 1 week. We zullen zien wat er gaat gebeuren. Nu gaan jullie naar de stad van Evita, zal wel geen goedkope stad zijn. Ik hoop dat jullie ook daar enorm zullen genieten en avonturen zullen beleven.....

Kus Kenneth

fanny

Even kort bericht, jeetje weer veel ondernomen en gezien. Leuk om te volgen. En hou jullie natuurlijk ook bij op facebook:) NOu nog even lekker genieten meiden!!! dikke xx fan

Marielle

Blijf lekker genieten, hier is het koud en kun je schaatsen op de plas bij Klein Rome. Daarna achter glas, in de zon, met een kop Chocolade melk heerlijk. Misschien een elfsteden tocht. Dit is natuurlijk niet te vergelijken met Buenos Aires. Fijne carnaval.
Groetjes Marielle