Rondreis Zuid Amerika

Copacabana en La Paz (deathroad)

Zooo daar zijn we weer :)!

Dit keer vanuit Bolivia! Na de Colca Canyon in Arequipa zijn we verder gereisd naar Copacabana. Hiervoor moesten we overstappen in Puno (in een kwartierkaartje kopen en de volgende bus in)! Aangekomen in Copacabana een hostel gezocht en savonds lekker wat gedronken in een cafétje! Begon het toch zomaar even vet te stormen en onweren!! Heel anders dan je zou verwachten bij de naam Copacabana. Gelukkig was het de dag erna weer heerlijk en hebben we een boottochtje naar Isla del Sol geboekt. De volgende dag zijn we daar heen geweest. Daar gaan we niet zo veel over vertellen want het regende kei hard en we hebben geen zon gezien! Daarbij ging de boot ongeveer 1cm per uur, zwemmen was sneller gegaan ;) maar het weer liet dat niet toe :P! We hebben dus in een café warme chocomelk zitten drinken en 1,5u op de boot terug gewacht. Tot zo ver Copacabana haha!

Hierna zijn we doorgereisd naar La Paz. Hier hadden we 2 belangrijke dingen op de planning. De Death road fietsen en feesten! De eerste avond zijn we dus lekker gaan feesten in een half lege tent, maar het was wel gezellig. De volgende dagen zijn Kitty en Lisette ziek geweest, de hele dag op en neer naar de wc wandelen is behoorlijk irritant haha!

Toch zijn we vrijdags de Death road gaan fietsen! Dit is een weggetje van ongeveer 2m breed met een afgrond ernaast waar je de bodem niet van kunt zien. Normaal was dit de weg naar Coroico. Tegenwoordig is er een ‘veiligere’ weg gemaakt die wel geasfalteerd is.

We begonnen dus in Coroico waar je bovenaan de berg je outfit en fiets kreeg. Even voor de bezorgden onder ons, wij hadden de op een na duurste en beste fiets, de beste helmen en prachtige (vooral inske :p) beschermers en kleding! Na een korte uitleg over de fiets zijn we de weg opgegaan. Het eerste gedeelte is nog gewoon een tweebaans geasfalteerde weg met een vangrail voor dat je de diepe afgrond in kon kletteren ;)! Bij de eerste stop hadden we onze bijnaam alweer te pakken. Dit keer niet ‘de dutchisch’ maar de ‘Kamikaze girls’. Wij reden met zn 3en keihard voorop en de gids vond het helemaal geweldig! De anderen van de groep noemden ons ook wel de ‘crazy dutch girls’ haha! Tja.. wij zijn gewoon gewend aan fietsen in Holland ;)!

Na het passeren van de politiepost en een kaartje gekocht te hebben voor het betreden van het gebied (jaja ze vragen hier overal geld voor) hebben we wel genoeg geoefend. We zijn weer in de auto gestapt en gereden tot het begin van DE death road! Hier zou de tocht echt beginnen! Prachtig dat uitzicht! Een diep dal vol met bewolking en in de verte een heel klein dun smal pad langs de afgrond waar wij overheen zouden gaan fietsen! Nog een kleine instructie van de gids en daarna begon de tocht!

Echt geweldig! Met geen woord te beschrijven hoe vet het is om langs zo’n diepe afgrond te crossen, door haarspeldbochtjes en op een onverharde weg! Man man… Misschien zeggen de foto’s meer dan we zo beschrijven kunnen. Het was echt kicke!!

Onderweg hebben we vaak gestopt om op de rest van de groep te wachten. Jaja ook hier lagen we weer ver voorop. Af en toe maakte de gids foto’s, wij fietsten dan door en hij had moeite met ons weer inhalen haha! Prachtig! Ook passeerden we auto’s (meestal busjes van organisaties die de death road aan het fiesten waren) en we hebben maar 1 tegenligger gehad. Gelukkig maar want degene die naar beneden gaat moet aan de dal kant wachten, en een auto laten passeren op een pad van niet breder dan de auto wordt je niet gelukkiger van ;)!

Het laatste stuk was weer berg op en bij het eindpunt hebben we een lunch gehad en konden we even douchen. De terugweg in het busje was erger en enger dan het fietsen zelf. Die mensen rijden hier zo lomp!! Helemaal levend en zonder gevallen te zijn kwamen we savonds aan in het hotel waar we vroeg ons bedje op hebben gezocht. Ondanks dat het alleen maar berg af is, was het wel vermoeiend!

De volgende dag hebben we onze cd met foto’s en filmpjes opgehaald (die we trouwens nog niet kunnen kijken want we hebben geen cd speler haha) die de gids had gemaakt. Ook hebben we een t-shirt met ‘i survived the death road’ erop! Erg leuk dat je dat erbij kreeg!

In La Paz hebben we heel vaak gegeten in Sol y Luna (een restaurant met een Nederlandse eigenaar). Hier hebben we heerlijke kroketjes op en broodje brie! Echt super lekker en we hebben eigenlijk ieder avond daar gegeten.Hutspot stond ook op de kaart, maar dat was elke avond uitverkocht. Het excuses waren de vele Nederlanders! Zaterdag zijn we nog heerlijk op stap geweest in weer dezelfde club, maar nu was het gelukkig een stuk drukker! Ook in ons hostel was feest dus dat was weer een mooi avondje!

Naast eten en de death road hebben we natuurlijk ook wat van La Paz gezien! Erg leuke stad. We zijn naar een uitzichtpunt gelopen en van daaruit naar een straatje met lekkere restaurantjes. Onderweg kwamen we langs een theater waar allemaal mensen in de rij stonden voor een concert. Ook stonden daar allemaal vrouwen lekkere dingen te koken, en ontstond er een heuse bitchfight (midden op straat haha) omdat er een vrouw aan kwam lopen met een groot kookstel, wat luxer dan de rest. De rest van de vrouwtjes was het er niet mee eens dat zij er kwam staan en ze gingen heerlijk staan schreeuwen tegen elkaar midden op straat haha!

Zondag zijn we met het vliegtuig naar Sucre gegaan. Overal in Bolivia zijn blokkades, we weten niet zo goed waarom. Fanny en Melanie (die inmiddels in Argentinië zitten) hebben heel veel te maken gehad met deze blokkades. De mensen leggen bomen en zand op de weg zodat verkeer er niet door kan. Daarnaast bekogelen ze bussen en ander verkeer met stenen. Vliegen leek ons dus sneller, relaxter en veiliger.

Aangekomen in Sucre (waar we nu zitten) hebben we een hostel gezocht en doen we vooral lekker relax hier. Ook hier is een Nederlandse tent en de kaassoufflés en de Bossche bollen zijn al geproefd. Kaassoufflé viel tegen maar de Bossche bol was heerlijk!!

Nu zijn we dus in Sucre en woensdag gaan we naar Uyuni om daar de zoutvlaktes te bezoeken voor 4 dagen. Dit moet erg mooi zijn dus we hebben er erg veel zin in!

Tot het volgende verhaaltje maar weer!!

Xxxxxx

Ps. Thx voor alle reacties steeds weer!! We zitten er altijd met smart op te wachten ;)! hahaha

Inge

Wat een verhaal weer zeg! Wilde eigenlijk gaan. Slapen, maar kon niet wachten met het lezen van jullie verhaal! Die zoutvlaktes waren vorige week bij '3 op reis', zag er heel mooi uit!
Have fun and take care!
Liefs Inge

jamie

Pfff bun blij dat gullie nog leve!! De deathroad klinkt echt wel spannend! Maar ben blij dat het er weer op zit! haha!
Nou ik spreek jullie via app dus daar lul ik weer weer verder!
Veel plezieerrr!! xxxx

Bram en Lizan

Haa dames!

Vett spannendddd! Leuk man en wederom toffe foto's!

Have fun! X ons

silvi

wat een gaaf en leuk verhaal weer en super foto's blijft leuk om te lezen, veel plezier bij de zout vlaktes en geniet er van maar dat komt wel goed zo te lezen xxx

'bezorgde nummer 1' alias, mama (bekend)

Lieve, lieve, lieve dames,

Voor alle 3 het woordje 'lieve', want dat zijn jullie natuurlijk. Maar dat willen we ook zo houden !
Jullie genieten enorm, dat weten we en het is ook GEWELDIG ! Maar ja dat fietsen hè. Over smalle en onverharde wegen......Oké, alles is achter de rug.
Op naar het volgende !
Prachtige foto's en jullie zien er gelukkig goed uit ! Is de diarree over bij allemaal ? Fijn dat jullie met het vliegtuig zijn gegaan. Ook daar geslapen, net als tijdens de busreizen ??

Veel suc6 met alles en doe voorzichtig !
Veel liefs uit Bemmel.

OMA EN OPA UTRECHT

LIEVE ALLE DRIE,
Heel laat op de avond, ver na 24 uur, jullie enerverend
verhaal gelezen.
Wij vinden dat er zoveel avontuurlijke dingen inzitten !!!
Wel geweldig, maar doe toch maar heel voorzichtig.
Wat beleven jullie toch veel.
Jullie zoeken het wel allemaal op.
Veel plezier verder en voor Lisette een dikke kus.

Gerty Poterman

Hallo dames,
Wat een verhaal over die bloedstollende fietstocht, maar ja, je moet iets over hebben voor mooie vergezichten!! En nu op zoek naar de volgende uitdaging?!
Heel veel plezier en de hartelijke groetjes uit Deventer.

Josje

Heey meiden!

Wat hebben jullie weer allemaal spannende dingen meegemaakt! Hahaha dan komt het fietsen toch echt nog van pas in het buitenland ;)... Echt super leuk verhaal weer en de foto's zijn ook gaaf!
Geniet van de volgende avonturen!

xxx

Ans

Lieve meiden, jullie beleven heel wat daar. Hele mooie foto's. Heerlijk om te zien hoe jullie daar genieten. heel veel liefs en speciaal voor Inske een hele dikke knuffel. Zorg goed voor elkaar. En geniet van de zoutvlaktes

José

Hai kamikaze, crazy dutch girls, erg leuk alle kledingbescherming, maar ook dan nog liever niet de afgrond in .... Gelukkig is het goed gegaan. Wat een verháál!! Wat een belevenissen weer. En wat genieten jullie! Super.
Verder snap ik er niet veel van: broodjes kroket, Bossche bol, broodje brie, hutspot, waar gaat dit over? Jullie zitten toch in Z-Amerika???

We gaan de foto's bekijken. Heel veel plezier op de zoutvlaktes.

Liefs van ons! José xx

Papa G

Hoi meiden,
Wat een verhaal. Gisteren al met Carola de foto's gezien, maar nog niet het verhaal gelezen. De foto's zien er prachtig uit. De kleding op de fiets ziet er nog indruwekkender uit. Je lijkt wel uit de toekomst te komen, zo ziet het er uit.
Ook van La Paz mooie foto's gezien. Ik ben benieuwd hoe de zotvlaktes er uit zien.
Jullie maken wel bijzondere dingen mee en zien heeeel erg veel. Neem het ook allemaal goed in je op. Geniet nog van hetgeen gaat komen. We zien uit naar het volgende verhaal en de foto's.
Veel plezier allemaal en blijf er van genieten. Maar doe ook voorzichtig.
Veel liefs uit Bemmel.

Groeten,
Cor

Kenneth

Hallo allemaal,

Top foto's en een mooi verhaal. Ik heb er weer van genoten. Het kan mij niet avontuurlijk genoeg. Diep respect voor jullie dat jullie dat allemaal ondernemen, maar vooral ook DOEN!!! Helemaal goed.
Ik hoop dat jullie gezondheid weer vooruit gaat, want de tijd is kort en je wilt nog zoveel zien en doen. Laat het dan niet verknallen door lamlendigheid.

Lisette, wat leuk dat we je afgelopen zaterdag even op skype hebben gezien. Opa en oma waren er heel erg blij mee. Ze denken iedere dag aan jullie. Afgelopen zaterdag waren wij op de verjaardag van opa (83) en in de bediening. Het was heel gezellig en er werd veel over je gesproken.

Blijf genieten en tot het volgende verhaal.
Kus Kenneth

GJ

Heeeel leuk vewrhaal girls! en onwijs toffe foto's! kan me voorstellen dat dat geweldig is om te doen! IK WIL OOOOOOOOOKKKK!!!
xx

mams

Hoi Kitty
De rugtas is vandaag aangekomen.
Er lag ook geld uit peru in de tas een briefje van 100 nuevos soles en een munt 5 soles.
en 5 euro mocht je die missen dan ligt het in Bemmel.
Ik breng de foto van Lisette morgen naar Carola.
Heel veel plezier en we lezen weer jullie verhalen.
groetjes mams xxxxxxxx

Bemmel

Hallo dames,

Leuk hoor Lisette: je foto van de Machu Picchu is binnen! Keurig gebracht door Els. Een leuke en mooie herinnering aan een geweldige tocht !
Veel plezier verder en geniet van de zoutvlaktes. Suc6 met alles en doe voorzichtig !

xxx papa en mama

fanny

Hey meiden,
nou eidenlijk ingeschreven op jullie site, en wat is het leuk om die verhalen te lezen en sommige dingen echt enorm herkenbaar!! geniet er lekker van en ik blijf jullie volgen!! xxx