Rondreis Zuid Amerika

Colca Canyon

Oke.. Hadden we een heel verhaal getypt valt de stroom hier uit! Grrrrr weer heeeeelemaal opnieuw beginnen want was al helemaal aan het eind! Nou daar gaan we weer ;)

Donderdag zijn Kitty en Lisette vertrokken naar Colca Canyon! Deze Canyon is 2x zo diep als de Grand Canyon dus dat moet wel een mooie tocht van 3 dagen worden. Helaas kon lieve Ins niet mee vanwege haar voetjes en na goed overleg zijn we met z’n 2en gegaan.

’s Ochtends om 7u stond onze privé bus klaar. Wij hadden een tour geboekt bij een wat duurdere operator zodat we niet met de Public busjes hoefden. We waren maar met ons 2, een gids en een chauffeur. Het is laag seizoen dus de groepen komen vaak niet vol. Gelukje voor ons dus!

Nou, daar gingen we dan. Op naar onze eerste stop cabanaconde (het laatste dorpje voordat je de Canyon in gaat wandelen!). Onderweg hebben we verschillende dieren gezien waaronder lama’s en Paca’s. Paca’s zijn een soort schapen met een lange nek! Wij hadden het geluk nog een glimp van een heuse lama slachting op te vangen! We hebben alle onderdelen van de lama dus ook nog even bekeken! Na een korte sanitaire stop in Chivay werd er van chauffeur gewisseld! Kitty ging rijden! Jaja, langs stijle afgronden en onverharde wegen zijn we veilig aangekomen in Cabanaconde! Uiteraard onderweg op de Peruaanse manier ingehaald. Flink veel toeteren en voorbij crossen, en gezwaaid en getoeterd naar iedereen die we tegen kwamen. Dit leverde prachtige blikken op van de andere weggebruikers!

In Cabanaconde hebben we een heerlijke (3 gangen) lunch gehad! Na de lunch begon de hike naar de bodem van de Canyon. Onderweg heeft onze gids veel verteld en zijn we afgeweken van de ’normale’ route. Onze gids komt uit Cabanaconde en kende dus de weg op zijn duimpje! We zijn gelopen naar het dorpje San Juan. Hier hebben we de eerste nacht doorgebracht. Het was een soort hostel. Na een heerlijk diner (paca vlees) en spaanse film die we gekeken hebben in de keuken, zijn we op tijd ons bedje ingedoken. De volgende ochtend na een heerlijk ontbijt (pannenkoeken met banaan en jam) vertrokken voor de volgende hike.

Deze hike ging door 2 verschillende dorpjes waar we een school en een museum bekeken hebben. Erg leuk om die school te zien. Er zijn niet zo veel kinderen dus alle leeftijden zitten bij elkaar in de klas. De school zag er best nieuw uit en bleek gebouwd te zijn door vrijwilligers van verschillende touroperators en de locale bevolking! Mooi project! In het museum zagen we verschillende opgezette dieren en dingen die de bevolking in de Canyon gebruikt om te overleven. Er rijden daar nooit auto’s of brommertjes. Alles wordt te voet gedaan en voor zware dingen worden ezels gebruikt! Enorme klim voor de mensen daar iedere dag!

Na de dorpjes hebben we een lange break gehad in een oase in de Canyon. Hier waren zwambaden. Helaas was het bewolkt en dus niet echt zwemweer. Het water was koud maar Lisette (de held) is toch gaan zwemmen. Kitty kwam erachter dat ze bij de eerste overnachting haar eerste aandenken had achtergelaten.. haar handdoek. Niet zwemmen voor Kitty dus! Na de zwem van Lisette hebben we weer een heerlijke lunch gehad en hebben we ff gerelaxed! Na een break van 3 uur was het tijd om weer omhoog te klimmen naar Cabanaconde. Dit was een zware klim, het regende en het was erg benauwd waardoor we weinig lucht kregen. Toch hebben we het gered om in 3 uur weer helemaal bovenaan de Canyon te staan.

Bij het hotel voor de komende nacht aangekomen, hebben we meteen gevraagd of er warm water was. Toen de man bij de receptie ja zei, zijn we meteen naar boven gegaan (niet gerend want de benen strubbelden tegen haha) en hebben de douche aangezet (het duurt hier een paar minuten voor het water warm wordt). Helaas… geen warm water. Wij bij de kamer van onze gids aangeklopt en gelukkig was daar wel warm water en mochten we daar een warme douche nemen!

Na de douche weer een heerlijk diner gehad en de Peruaanse drank Pisco Sour uitgeprobeerd! Dit is een mix van Pisco (sterke drank), lemon, ijs en… ei.. ok alleen het eiwit! Na dit drankje heerlijk gaan slapen in lekker grote bedden met warme dekens! Fijn na zo’n lange tocht!

De volgende morgen zijn we na weer een top ontbijt vertrokken met ons busje. Vandaag is een bus dagje met verschillende leuke stops. Even niet lopen dus! Lisette was vandaag de chauffeur en ook zij heeft veel getoeterd en op de gebruikelijke manier ingehaald! Erg grappig!

Onze eerste stop vandaag was bij Cruz del Condor! Dit is aan de rand van de Canyon waar je condors kunt spotten. Helaas was het bij ons wat bewolkt en hebben we geen condor gezien. Wel hadden we prachtige uitzichten! De volgende stop was in het dorpje Maca waar we een ander nationaal drankje geproefd hebben, Colca Sour. Ook dit is met pisco alleen ipv lemon werd hier een hele zure vrucht van een cactus gebruikt die leek op een grote kiwi! Na deze stop was het tijd om echt te relaxen! Liset heeft ons veilig over een smal weggetje naar een hotspring gebracht! Hier kwam Kitty er achter dat ze haar tweede souvenir heeft achtergelaten in het tweede hotel… je raadt het al.. de bikini. Dus wat doe je dan.. handdoek en bikini huren… Het was een prachtige gele met een blauw randje (met een heel apart broekje wat groter is aan de voorkant dan aan de achterkant hahaha)! Echt Kitty’s smaak ;)!

Na een uurtje heerlijk in het warme water genoten te hebben van de zon zijn we doorgegaan naar Chivay om ons daar vol te proppen met een heerlijk lunch buffet! Na de lunch heeft Juan (de chauffeur) het weer overgenomen en zijn we naar Arequipa gereden waar Ins op ons zat te wachten. Onderweg ongeveer alle weersomstandigheden die je hebben kunt tegen gekomen, omdat je over een punt van 5000m heen moet waar het sneeuwde.

Nu zijn we weer in ons hostel en gaan zo nog even lekker wat eten! Yes het is gelukt het verhaal af te schrijven zonder stroom storing! Haha!

Tot het volgende verhaaltje wat vanuit Bolivia zal komen!!! Land 3 al weer! Het gaat snel!

xxxxxxxx

leo

Dames, jullie verhalen worden steeds beter. Ik begin echt kriebels te krijgen als ik het lees en ik word steeds jaloerser. Blijf lekker genieten van alles wat jullie doen en laat ons op deze manier blijven meegenieten en blijf uit kijken.

Heerlijk die verhalen en foto's

mama Carola

Hallo Lisette en Kitty,

Het is maar goed dat je als moeder niet alles weet. Met een busje door de bergen crossen.....op onverharde wegen en er zullen vast geen afrasteringen staan. Jullie doen er ervaringen mee op, maar blijf goed uitkijken hoor !
Wel heel leuk om zo'n klein dorpje te bekijken: wat hebben wij het in Nederland dan toch goed niet waar.
Maar het zal wéér een GEWELDIGE ervaring zijn geweest voor jullie.

En waar jullie ook zitten: jullie weten wel altijd een (alcoholische) coctail te scoren !

Inske: sterkte met je blaren en fijn dat jullie nu weer bij elkaar zijn.
Een fijne tijd in Bolivia, veel suc6 en doe voorzichtig.

gr. Carola

José

Ha meisjes,

Wauw, wat gaaf allemaal! Dat moet idd bijzonder zijn als je dan toch ineens de Machu Picchu ziet. Oh ja, over dat crossen door de bergen: erg leuk, maar ik sluit mij wel aan bij Carola, voorzichtig he? Nou ja: vooral dat toeteren lijkt mij wel erg leuk!!

Jullie zien natuurlijk schitterende natuur, door dat hiken in de bergen! Er komen nog foto's hoop ik! Eten en drinken gaat ook goed, toppie! Meiden, wat een gave belevenissen! En van Kitty in die 'leuke' gele is uiteraard wel een foto genomen??
Heel veel plezier met z'n 3en in Bolivia!

Knuf van ons! xx

cor

Prachtig de verhalen. De Inca Trail en de Colca Canyon lijken mij erg mooie belevenissen. Het is mooi om ook kennis te maken met de lokale bevolking en te zien hoe een school eruit ziet.
Geniet van de reis. Vandaag komt de busreis naar Bolivia. Ik weet niet hoe lang deze duurt, maar wees voorzichtig. Let goed op de spullen. Een goede reis gewenst en we zijn benieuwd naar de volgende verhalen.

Groetjes en veel liefs
Cor

Anneke

Lieve dames, ook wij genieten van jullie prachtige verhalen, ervaringen en foto's. Blijf lekker genieten van dit onvergetelijke avontuur. Nog een fijne tijd met elkaar! Liefs, Gerard en Anneke uit Schalkhaar.

Ada

Wat een gave verhalen. Tof dat jullie zelf mochten rijden. Als je de taal maar spreekt dan krijg je veel voor elkaar. Veel liefs.

Kenneth

Hoi allemaal,

Hoe zit het nu met jullie Spaans?
Is de schooltijd voorbij?
Met handen en voeten, Engels en Spaans door elkaar heen kom je ook een eind.
Ik hoop dat jullie al die vreemde cocktails onthouden, want je zult wel begrijpen dat wij in Nederland graag een keertje een avondje buitenlandse cocktails drinken willen uitproberen.

Blijf genieten!
Kus Kenneth

dag meiden

Super tof wat jullie allemaal mee maken daar geniet er lekker van de tijd vliegt voorbij. Kitty de kids missen je hoor en ze groeien zo hard. Charon heeft oorbellen en kan sinds vandaag alleen fietsen zonder zijwielen en maar 2 dagen geoefend. Niels groeid als kool en brabbeld de oren van je kop wwegt 10 kilo en is al weer 75cm lang. wij wensen jullie veel plezier en een dikke kus van ons aan jullie tot snel

Marielle

Heerlijk elke dag een ander verhaal met prachtige foto's.
Let je ff niet op.
Veel plezier in Bolivia, reis voorzichtig.
Groetjes Marielle

maria

Hallo dames, met heel veel plezier lezen wij jullie verhalen.

Hier in Nederland is S.Nicolaas tijd....heel anders, maar ook leuk.....
Wij wensen jullie heel veel succes en geniet!!
Heel veel groeten uit Nijverdal.
Maria, Jan en Bram